21. 10. 2020
Blíží se rekonstrukce Lesnické na Brně-severu. Máme se bát, že rekonstrukce dopadne podobně, jako rekonstrukce ulic Milady Horákové, Merhautova a Veveří? Ptali jsme se za Vás.
Blíží se rekonstrukce další brněnské ulice, která s sebou ponese kácení stromů. Mnozí z Vás mají pochopitelné obavy, zda rekonstrukce povede ke zlepšení a zkvalitnění života všech, nebo zda půjde pouze o technickou akci, která zlepší život a komfort především řidičům aut. Po rekonstrukci několika ulic, které nepřinesly kromě zlepšení povrchu vozovky ani více stromů, bezpečnější cyklistiku a v neposlední řadě ani více přechodů, je zde nepochybně důvod k obavám. Častokrát slouží krásné studie se stromořadími a širokými cyklostezkami jen jako vábnička pro umlčení nepohodlných občanů, kteří po provedené rekonstrukci nemají jakoukoli šanci daný stav věcí zvrátit. Je tak důvod se ptát, zda naši volení zástupci a úředníci opravdu dbají o zlepšování stavu věcí a města, ve kterém žijeme, či zda je to naopak.
Pustili jsme se proto do detektivní práce a snažili jsme se zjistit, jak konkrétně bude rekonstrukce ulice Lesnická probíhat a především – zda proklamovaná náhradní výsadba opravdu proběhne, zda-li je kácení nutné a jak bude řešena situace pro cyklisty na ulici Lesnická. K jakým informacím jsme se dostali a co lze tedy o plánované rekonstrukci a kácení stromů říct?
Byli jsme v kontaktu (jak emailovou cestou, tak osobně) s mnoha lidmi od vedení radnice až po úředníky jednotlivých technických či městských společností, kteří mají s rekonstrukcí co dočinění. Náš počáteční pesimismus a nedůvěra vůči rekonstrukci vycházející ze zkušeností v jiných ulicích města nakonec převážily argumenty jednotlivých odborníků, kteří jsou za rekonstrukci zodpovědní. Nechceme tak říci, že kácení stromů podporujeme – stále zastáváme ten názor, že se vždy musí primárně nalézat cesty, jak kácení stromů předejít, i když s tím budou spojeny vyšší finanční náklady. Dlouhodobý přínos vzrostlých stromů totiž přesahuje krátkodobé rozpočtové cíle a možnosti staveb.
Jaké jsou tedy argumenty, které nás přesvědčily, že je kácení stromů nezbytné a následná výsadba bude dostatečná?
- Kanalizace v ulici je velmi stará a stromy z velké části rostou přímo nad kanalizací. Díky rekonstrukci se umožní přesun kanalizace na opačnou stranu ulice a tím se rozšíří prostor pro výsadbu zeleně na opačné straně (u Schreberových zahrádek).
- Byly provedeny dendrologické posudky (různé druhy testů, zhodnocení napadení stromy parazity atp.), které vyhodnotily stav stromů jako velmi špatný. Třináct z daných stromů je doporučeno k vykácení, sedm má vyhlídky přinejlepším špatné. Dobrou zprávou je, že dva stromy ze současné aleje zůstanou ušetřeny.
- Po rekonstrukci bude v daném místě vysázeno více stromů a zeleně, než je tam doposud. Krom stromů budou vysázeny také popínavé rostliny a záhony s květinami, trvalkami, bylinkami a travinami.
Je důležité zmínit, že jelikož v současnosti platí přísnější normy (například výhled do ulice, do zatáčky atp.), je nutné se řídit i těmito legislativními pravidly, i když je můžeme považovat za nevhodné a prosazovat jejich změnu ve prospěch zeleně. Tento fakt také dopadne na umístění nové zeleně. Jakkoli jsou některé současné normy nelogické a nahrávající zbytečnému kácení, před změnou legislativy (která by měla být co nejrychlejší) je potřeba dodržovat platné předpisy, což respektujeme a chápeme.
Co se týče cyklistů, ti budou mít ve směru z Lesné cyklopruh na tramvajovém pásu, směrem na Lesnou bude cyklopruh také. Současná situace cyklistů v dané ulici by tak díky rekonstruované vozovce a pruhům měla být lepší než v současnosti.
Závěrem je důležité sdělit, že chápeme problematiku rekonstrukce jako velmi komplikovanou činnost, na které se podílí velké množství stran a jejíž příprava je náročná jak časově, tak co do práce jednotlivců. Nechceme tak kritizovat práci jednotlivých lidí, kteří se na dané rekonstrukci podílejí. Chceme pouze zdůraznit, že občanská kontrola rekonstrukcí a kácení je dle nás právem každého občana, jelikož se jedná o vynaložené peníze nás všech a životní prostor, který společně sdílíme a který bude sloužit další roky a desetiletí nám a našim dětem. Jelikož jsme se snažili kontaktovat všechny zúčastněné strany, naše přesvědčení je takové, že rekonstrukce a následná podoba zeleně a cyklistiky bude v daném místě na lepší úrovni, než je v současnosti. Pro mluví jak slovo jednotlivých lidí, se kterými jsme situaci probírali, tak také dokumenty, ke kterým jsme se během zjišťování informací dostali.
Velmi doufáme, že plán bude dodržen a po několika nevydařených rekonstrukcích se v Brně dočkáme ulice, která bude zrekonstruována kvalitně co do zeleně a důrazu na cyklistiku.
Za Zelené na Brně-severu,
David Piják a Ivo Skopal