17. 10. 2021
Je tady město a jeho ulice pro auta, nebo pro lidi, kteří ve městě žijí? Jak najít rovnováhu mezi potřebami motoristů a potřebami lidí na bezpečnou cestu pěšky, klidné ulice a místo, ve kterém se lidem dobře žije?
V nedávné době proběhla rekonstrukce chodníku a parkovacích míst na ulici Sokolská v centru Brna. Výsledek je takový, že z důvodu této rekonstrukce chodník prakticky zmizel, jelikož dorazy pro auta jsou umístěny tak, že není možné po chodníku projít.
„Vždyť chodník je i na druhé straně,“ zaznívalo záhy v diskusích na sítích a lidé, kteří tuto rekonstrukci kritizovali, byli kritizováni za nedostatečnou citlivost k motoristům, kteří už tak mají v Brně těžký život.
Podobnou situaci můžeme zažít ve všech městských částech a Brno-sever není výjimkou. Nejen v centru si lidé všímají toho, že chodníky, které dříve sloužily chodcům, najednou slouží jako parkovací místa a chodec tak nemá možnost po nich projít. V městské části Brno-sever máme takových míst více. Jedním příkladem za všechny je ulice Mathonova v Černých Polích.
Členka Zelených na Brně-severu, Alžběta Karolyiová, v září roku 2020 kontaktovala ÚMČ Brno-sever s dotazem, proč je parkování aut na ulici Mathonova umožněno tak, že není zajištěna možnost chůze po chodníku. Velká část chodníku byla totiž neprůchodná pro pěší, jelikož zde auta parkovala šikmo a zasahovala tak do průchodného profilu chodníku. Lidé tak byli po cestě na průchodné části chodníku nuceni v místě začátku šikmého parkování aut přejít na druhou stranu ulice, nicméně bez možnosti využít přechod. Například pro osoby s omezením pohybu, starší osoby nebo rodiče s kočárkem tak mohlo přecházení silnice z důvodu neprůchodného chodníku znamenat zvýšené riziko či nutnost se vracet k přechodu za účelem zajištění bezpečného přecházení vozovky.
Již v té době byla ze strany ÚMČ Brno-sever podána žádost o řešení situace na Odbor dopravy Magistrátu města Brna. Žádost byla podána v červenci 2020 a ve stejném měsíci již byl objednán projekt úpravy dopravního značení ze strany BKOM. Od té doby uběhlo téměř rok a čtvrt. V průběhu tohoto období byla žádost předávána z jedné instituce na druhou a až v září 2021 nabylo účinnosti opatření obecné povahy, které umožňuje, aby BKOM realizovalo změnu na vodorovné značení na ulici Mathonově. Opatření vydané Magistrátem města Brna však nestanovilo žádný konkrétní termín realizace změny a obnova chodníku úpravou značení je tak závislá na kapacitních možnostech BKOM a vhodných povětrnostních podmínkách.
Město Brno je (podobně jako jiná města v Česku) zahlceno automobilovou dopravou a díky každodenním zácpám a nemožnosti zaparkovat musí být všem jasné, že ulice nejsou nafukovací. Nelze uspokojit představy všech občanů, kteří berou parkovací místa – a často více parkovacích míst na jednu rodinu – jako lidské právo. Jako Zelení plně podporujeme rozšíření modrých zón na území Brna-severu. Spolu s regulací množství aut zóny přinesou do rozpočtu města Brna část financí, které město do infrastruktury musí investovat. Zároveň je potřeba podporovat bezpečnější pohyb po městě na kole i pěšky – a to i všude tam, kde chodníky zabrala auta. Je potřeba lidem nabídnout bezpečnou a atraktivní alternativu k automobilové dopravě, která znečišťuje náš vzduch a zabírá stále více veřejného prostoru, a to včetně místa na chodnících.
Města totiž musí být pro lidi, kteří v nich žijí.
Za Zelené na Brně-severu,
Alžběta Karolyiová, Ivo Skopal